Метод проектів не є
принципово новим у світовій педагогіці. Він виник ще у 20-ті роки минулого
сторіччя в США. Його називали також методом проблем і пов’язувався він з ідеями
гуманістичного напряму у філософії й освіті, розробленими американським
філософом і педагогом Дж.Дьюї та його учнем В.Кілпатріком. Дж.Дьюї пропонував
будувати навчання на активній основі через діяльність учня відповідно до його
особистого інтересу в цьому навчанні.
Ідеї проектного навчання
виникли в Росії практично паралельно з розробками американських педагогів під
керівництвом російського педагога С. Т. Швацького в 1905 р. Під його
керівництвом була організована група співробітників-однодумців, які намагалися
активно використовувати проектні методи в практиці викладання.
У Великій Британії, США,
Бельгії, Фінляндії, Німеччині та багатьох інших країнах ідеї Дж.Дьюї знайшли
широкий відгук і втілення. Раціональне поєднання теоретичних знань та їх
практичне використання в проектній технології можна сформулювати тезисом: «Я
знаю, навіщо мені потрібно, де і як я зможу використати все те, що я знаю».
Враховуючи широке
розповсюдження на практиці проектної технології навчання, варто окреслити
основні поняття, ознаки даної технології.
Слово «проект» запозичено з
латинської й походить від слова «proectus», яке буквально означає «кинутий
уперед». У сучасному розумінні проект — це намір, який буде здійснено в
майбутньому.
Проект — сукупність певних
дій, документів, текстів для створення реального об’єкта, предмета, створення
різного роду теоретичного/практичного продукту.
Часто ототожнюють два різних
види діяльності — проектування й дослідження. Дослідження виявляє те, що вже
існує, проектна діяльність створює новий продукт. Тобто проектування передбачає
планування, аналіз, пошук, реалізацію, результат (замислив —» спроектував —>
здійснив). Під час дослідження обирається явище (природне), яке викликало
питання. Описується дане явище за допомогою цифр, графіків, схем, будується
модель явища.
Цілі і завдання проектної
технології:
·
не тільки передати учням суму знань, а ще й
навчити здобувати ці знання самостійно, застосовувати їх для розв’язання нових
пізнавальних і практичних завдань;
·
сприяти формуванню в учнів комунікативних
навичок;
·
прищепити учням уміння користуватися дослідницькими
прийомами: збирання інформації, аналізу з різних точок зору, висування гіпотез,
уміння робити висновки.
Можуть бути різні підстави
для вибору тематики проекту, яку можуть запропонувати як вчителі так і самі
учні.
Типи проектів:
1. Творчі
проекти. Не мають детально опрацьованої структури спільної діяльності
учасників, вона розвивається, підпорядковуючись кінцевому результату, прийнятій
групою логіці спільної діяльності, інтересам учасників проекту. Вони
заздалегідь домовляються про заплановані результати і форму їх представлення –
рукописний журнал, колективний колаж, відеофільм, вечір, свято тощо. І тоді
потрібні сценарій фільму, програма свята, макет журналу, альбому, газети.
2. Ігрові
проекти. Учасники беруть собі визначені ролі, обумовлені характером і змістом
проекту. Це можуть бути як літературні персонажі, так і реально існуючі
особистості, імітуються їх соціальні і ділові стосунки, які ускладнюються
вигаданими учасниками ситуаціями. Ступінь творчості учнів дуже висока, але
домінуючим видом діяльності все-таки є гра.
3. Інформаційні
проекти спрямовані на збирання інформації про який-небудь об’єкт, явище, на
ознайомлення учасників проекту з цією інформацією, її аналіз і узагальнення
фактів. Такі проекти потребують добре продуманої структури, можливості
систематичної корекції у ході роботи над проектом. Структуру такого проекту
можна позначити таким чином: мета проекту, його актуальність; методи отримання
(літературні джерела, засоби масової інформації, бази даних, у тому числі й
електронні, інтерв’ю, анкетування тощо) та обробки інформації (її аналіз,
узагальнення, зіставлення з відомими фактами, аргументовані висновки);
результат (стаття, реферат, доповідь, відеофільм); презентація (публікація, в
тому числі в електронній мережі, обговорення у телеконференції). Такі проекти
можуть бути органічною частиною дослідницьких проектів, їхнім модулем.
4. Практико-орієнтовані
проекти. Результат діяльності учасників чітко визначено з самого початку, він
орієнтований на соціальні інтереси учасників (документ, програма, рекомендації,
проект закону, словник, проект шкільного саду). Проект потребує складання
сценарію всієї діяльності його учасників з визначенням функцій кожного з них.
Особливо важливими є хороша організація координаційної роботи у вигляді поетапних
обговорень та презентація одержаних результатів і можливих засобів їх упровадження
у практику.
5. Дослідницькі
проекти потребують добре обміркованої структури, визначеної мети, актуальності
предмета дослідження для всіх учасників соціальної значущості, продуманості
методів, у тому числі експериментальних методів обробки результатів. Вони мають відповідну структуру: визначення теми
дослідження, аргументація її актуальності, визначення предмета й об’єкта,
завдань і методів, висування гіпотез
розв’язання проблеми і намічення шляхів її розв’язання. Навчальне проектування орієнтоване перш за все
на самостійну діяльність учнів: індивідуальну, групову або колективну, яку учні
виконують упродовж певного часу.
Словник ключових термінів
Традиційне навчання-навчання,
побудоване за старою парадигмою освіти,
переважно називають авторитарною.
Інновація – це кінцевий
продукт застосування новизни з метою
зміни об’єкта управління і забезпечення економічного, соціального,
науково-технічного, екологічного та інших факторів.
Інновації у навчанні – (від
лат.in. – в; novus – новий, в перекладі означає оновлення, новина, змінювання)
процес створення, поширення і використання нових засобів ( нововведень) для
вирішення тих педагогічних проблем, котрі досі вирішувалися по-іншому.
Інновації проходять певні життєві цикли:
виникнення (старт), стрімкий
ріст і боротьба з опонентами, консерваторами і скептиками;
зрілість; засвоєння; дифузія –
проникнення у широку практику;
насичення ( масове
засвоєння);
рутинізація ( стає
масовим явищем);
криза ( вичерпання
можливостей);
фініш – зміна новим засобом.
Чотири закони інновації
у навчанні, які полягають у тому,
·
що будь- яка інновація порушує спокій
педагогічного середовища (дестабілізує його), викликає бурхливу критику з боку
традиційної системи навчання;
·
в кінці кінців
знаходить своє застосування(фінальна реалізація);
·
після поширення стає звиклим явищем (стереотипізується);
з часом повторюється ( циклічна повторюваність).
Немає коментарів:
Дописати коментар