Розроблена як
модель інтерактивного навчання науковцями Бостонського центру розвитку етики та
виховання й протягом кількох років апробується в школах України. У витоків
цього напрямку навчання стояли такі видатні вчені як Л. Виготський, Дж.Дьюї, М.Коул,
Д.Вертч, Л.Брунер. Свої наукові дослідження присвятили цій проблемі й
вітчизняні вчені М.Красовицький,
О.Бєлкіна, Ю.Стежко
та ін.
Технологія
розвитку критичного мислення на думку М. Ліпмана є «вміле відповідальне
мислення, що дозволяє людині формулювати надійні вірогідні судження». Існує два
основні підходи у навчанні критично мислити — через запровадження у навчальному
закладі окремого курсу «Критичне мислення» або ж через відповідну організацію
педагогічного процесу будь-якого з навчальних предметів. Для учнів
загальноосвітніх закладів найбільш ефективним є, безумовно, імплементація
технології критичного мислення у традиційні шкільні дисципліни.
Цілі та завдання
технології розвитку критичного мислення:
1. Формування
пізнавального інтересу в учнів та розуміння мети вивчення даної теми (питання,
проблеми).
2. Розвиток
внутрішньої мотивації до цілеспрямованого навчання.
3. Підтримання
пізнавальної активності учнів.
4. Спонукання учнів
до порівняння отриманої інформації з особистим досвідом і на її ґрунті формування
аналітичного судження.
5. Розвиток
критичного способу мислення.
Критичне
мислення — це здатність людини чітко виділити проблему, яку необхідно
розв’язати; самостійно знайти, обробити і проаналізувати інформацію; логічно
побудувати свої думки, навести переконливу аргументацію; здатність мислити
мобільно, обирати єдино правильне розв’язання проблеми; бути відкритим до
сприйняття думок інших і одночасно принциповим у відстоюванні своєї позиції.
Критичне
мислення має такі характеристики:
1. Самостійність.
Ніхто не може мислити за людину, висловлювати її думки, переконання, ідеї тощо.
Мислення стає критичним, тільки якщо носить індивідуальний характер.
2. Постановка
проблеми. Критичне мислення досить часто починається з постановки проблеми,
адже її розв’язання стимулює людину мислити критично. Початок розв’язання
проблеми – це збирання інформації про неї, бо роздумувати «на порожньому місці»
фактично неможливо.
3. Прийняття
рішення. Закінчення процесу критичного мислення — це прийняття рішення, яке
дозволить оптимально розв’язати поставлену проблему.
4. Чітка
аргументованість. Людина, яка мислить критично, повинна усвідомлювати, що часто
одна і та ж проблема може мати декілька розв’язань, тому вона повинна
підкріпити прийняте нею рішення вагомими, переконливими власними аргументами,
які б доводили, що її рішення є найкращим, оптимальним.
5. Соціальність.
Людина живе в соціумі. Тому доводити свою позицію людина повинна в спілкуванні.
У результаті спілкування, диспуту, дискусії людина поглиблює свою позицію або
може щось змінити в ній.
Можна виділити
ознаки людини, яка мислить критично:
1. Здатність
сприймати думки інших критично. Людина виявляє здатність прислухатись до думок
інших, оцінювати й аналізувати їх щодо розв’язання поставленої проблеми.
2. Компетентність.
Людина виявляє прагнення до аргументації прийнятого нею рішення на основі
життєвого досвіду, фактів з життя та знання справи.
3. Небайдужість у
сприйнятті подій. Людина виявляє інтелектуальну активність у різних життєвих
ситуаціях, здатність зайняти активну позицію у конфронтаційних ситуаціях.
4. Незалежність
думок. Людина прислуховується до критики на свою адресу, може протиставити свою
думку думкам інших або не погодитися з групою.
5. Допитливість.
Людина виявляє вміння проникнути в сутність проблеми, глибину інформації.
6. Здатність до
діалогу і дискусії. Людина вміє вести діалог і дискутувати, тобто вислухати
думку інших, з повагою ставитись до цих думок, переконливо доводити свою
позицію, толерантно поводити себе під час проведення дискусій.
Критичне
мислення формується поступово, воно є результатом щоденної кропіткої роботи
вчителя й учня, з уроку в урок, з року в рік. Не можна виділити чіткий алгоритм
дій учителя з формування критичного мислення в учнів. Але можна виділити певні
умови, створення яких здатне спонукати і стимулювати учнів до критичного
мислення. Головними з них є такі:
1. Час. Учні
повинні мати достатньо часу для збору інформації за заданою проблемою, її
обробки, вибору оптимального способу презентації свого рішення. Робота з формування
критичного мислення може вестись не тільки на уроці, а й перед ним і після
нього.
2. Очікування ідей.
Учні повинні усвідомлювати, що від них очікується висловлення своїх думок та
ідей у будь-якій формі, їх діапазон може бути необмеженим, ідеї можуть бути
різноманітними, нетривіальними.
3. Спілкування.
Учні повинні мати можливість для обміну думками. Внаслідок цього вони можуть
бачити свою значущість і свій внесок у розв’язання проблеми.
4. Цінування думок
інших. Учні повинні вміти слухати і цінувати думки інших. При цьому вони мають
усвідомлювати, що для знаходження оптимального розв’язання проблеми дуже
важливо вислухати всі думки зацікавлених людей, щоб мати можливість остаточно
сформулювати власну думку з проблеми, яка може бути скоригована «колективною
мудрістю».
5. Віра в сили
учнів. Учні повинні знати, що їм можна висловлювати будь-які думки, мислити
поза шаблоном. Вони мають бути впевнені, що можуть внести свою «цеглинку» у
зведення «будинку», яким є розв’язання проблеми. Учитель повинен створити
середовище, вільне від жартів, глузувань.
6. Активна позиція.
Учні повинні займати активну позицію у навчанні, отримувати справжнє
задоволення від здобування знань. Це стимулює їх до роботи на складнішому
рівні, до прагнення мислити нестандартно, критично.
Немає коментарів:
Дописати коментар